Monday, September 19, 2011

Rahsia untuk kesihatan ikan yu dapat melawan virus manusia



Jerung adalah makhluk primitif, tetapi badan mereka menghasilkan bahan yang canggih yang menunjukkan janji dalam melawan pelbagai virus manusia daripada hepatitis untuk demam kuning, penyelidik berkata Isnin.

Kompaun, dipanggil squalamine, telah ditemui pada tahun 1993 tetapi kajian dalam Prosiding Akademi Sains Kebangsaan yang pertama untuk meneroka penggunaan potensi terhadap virus manusia.

Penyelidik menguji squalamine yang dikeluarkan dari orang yang fasik dogfish jerung di dalam piring makmal dan dalam mata pelajaran haiwan dan mendapati ia boleh menghalang atau mengawal jangkitan virus, dan dalam beberapa kes-kes yang muncul untuk mengubati haiwan keganasan mereka.

Projek ini bermula apabila penyiasat utama, Michael Zasloff, profesor pembedahan dan pediatrik di Georgetown University Medical Center, menghantar sampel squalamine siri makmal di sekitar Amerika Syarikat untuk ujian.

Squalamine telah disintesis di dalam makmal sejak 1995 dan tidak lagi diekstrak terus dari tisu yu.

Budaya tisu menunjukkan ia boleh menghalang jangkitan sel-sel pembuluh darah manusia oleh virus denggi dan sel-sel hati manusia yang dijangkiti hepatitis B dan D, "kata kajian itu.

Penyelidikan ke atas haiwan menunjukkan demam kompaun terkawal kuning, Timur equine encephalitis virus, dan cytomegalovirus murine, jenis virus herpes yang afflicts tikus.

"Ia jelas sejenis ubat yang menjanjikan, dan tidak seperti dalam mekanisme tindakan dan struktur kimia, apa-apa bahan lain yang sedang dikaji untuk merawat jangkitan virus," kata Zasloff.

"Kami masih belum dioptimumkan dos squalamine dalam mana-mana model haiwan yang kita telah dikaji dan lagi kita tidak tahu faedah maksimum perlindungan atau terapeutik yang boleh dicapai dalam sistem ini," katanya.

"Tetapi kita cukup yakin dengan janji squalamine sebagai agen antiviral yang kami berhasrat untuk mengambil kompaun ini menjadi manusia."

Squalamine selamat untuk manusia dan telah dianggap sebagai alat yang berpotensi terhadap penyakit kanser dan mata, dan beberapa ujian klinikal bagi orang-orang sasaran yang berterusan.

"Dalam beberapa ujian awal squalamine telah menunjukkan aktiviti yang penting dan yang menjanjikan ... dalam kedua-dua bentuk kanser tertentu dan dalam retinopati diabetik," Zasloff kepada AFP dalam e-mel.

Zasloff menemui squalamine pada tahun 1993 dan juga dikenali kerana penyelidikan beliau mengenai sifat-sifat semula jadi antibiotik kulit katak.

0 comments:

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

Facebook Anak.Watan.Betong

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites