Monday, September 19, 2011

Kelebihan negara Malaysia

Walaupun hari Malaysia sudah disambut pada 16 September yang lepas,tidak wajar juga kita sebagai rakyat malaysia terus melupakan hari Malaysia ini. Sebelum James nak coretkan apa pendapat rakyat kita yang sedang berada di negara lain,James nak tanya korang,apakah anda bangga jadi rakyat Malaysia?Mungkin persoalan ini biasa kita dengar,tapi maknanya amat mendalam.Mari kita renungkan apa pendapat rakyat Malaysia yang sedang berada di luar negara.


Fatin Nadia

Saya hendak perlu mengatakan makanan, seperti nasi dagang, nasi kerabu, sate, roti canai, nasi lemak, kueytiaw goreng, laksa, dan sebagainya. Saya rasa ini telah melakukan dengan rasa makanan tempatan. Ia pedas dan mempunyai yang rasa Malaysia, bahawa hidangan yang sentiasa dialu-alukan untuk di makan.




Nur Akmal Wan

Perkara yang saya terlepas setiap kali saya balik dari membeli-belah,sudah tentu saya terlepas kawan-kawan dan keluarga saya, tetapi saya juga kehilangan pelbagai pakaian yang berpatutan dan murah dan aksesori yang boleh saya dapati di Malaysia, berbanding ke New Zealand! Tidak lupa dia kepingan etnik di Malaysia seperti kain yang sangat menyejukkan dan memberikan anda bahawa boho vibe.







Radzi Tajuddin

Saya pasti terlepas iklim. Maksud saya datang, hanya di Malaysia, anda boleh mendapatkan musim panas sepanjang tahun! Dalam negara-negara Barat, ia masih cili walaupun yang dipanggil musim panas.



Jennyfer Harun
Bagi saya, sebagai rakyat Malaysia mempunyai pelbagai dalam kehidupan walaupun bangsa saya sendiri .. pembelajaran dan sedang yang berbeza
masyarakat serta menikmati hidup dalam budaya yang berbeza. Cool to be Malaysian!







Haris Kamal
Apabila saya di luar negara, saya cenderung untuk terlepas masakan seperti Nasi Ayam, Nasi goreng, roti canai yang paling. Selain daripada hilang keluarga dan rakan-rakan saya, saya terlepas meraikan Hari Raya juga. Apabila rakan-rakan saya dari sekolah berasrama penuh saya melawat KL, mereka menyukainya. Kita mempunyai pelbagai di negara kita, segala-galanya, dari makanan kita hingga ke cuaca kita. Mereka juga menikmati memenuhi pelbagai jenis orang. Ia membuatkan saya berbangga dengan negara saya.



Ibrahim Moidin
Terdapat banyak perkara yang saya suka mengenai Malaysia. Saya suka makanan, dan kebersamaan rakyat. Ia benar-benar mudah untuk membuat kawan-kawan, seperti kebanyakan rakyat Malaysia yang begitu mesra. Tetapi apabila saya pergi, saya kehilangan keluarga saya. Saya juga kadang-kadang terlepas cuaca cerah kami. Tetapi bahagian yang terbaik kira-kira yang tinggal di Malaysia adalah bahawa semua orang adalah dingin, dan tidak sentiasa berada dalam tergesa-gesa, tidak seperti di beberapa negara.



Izwan Rasul
Bagi saya, perkara yang unik mengenai Malaysia ialah budaya kita adalah sangat pelbagai. Saya fikir itu salah satu daripada perkara-perkara yang menjadikan kita unik sebagai sebuah negara. Terdapat persefahaman antara semua kaum-kaum etnik yang berbeza, sama ada anda Melayu, Cina atau India. Anda boleh menggunakan loghat mana-mana, ia masih akan cukup mudah bagi orang lain untuk memahami anda. Tidak ada pemisahan atau perbezaan di antara rakyat Malaysia. Tetapi tentu saja, apabila saya jauh dari rumah, saya kehilangan keluarga saya dan makanan Malaysia yang paling!

Rozanna Mohamed Yusoff
Malaysia - satu nama muat semua, maju dan disayangi oleh semua orang, gabungan seluruh banyak budaya!

Sudah tentu Negara Malaysia mempunyai kelebihan yang tersendiri berbanding dengan Negara lain. Marilah kita sama-sama menyayangi Negara kita sendiri.

0 comments:

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

Facebook Anak.Watan.Betong

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites